Căutăm de multă vreme un sistem model de învăţământ pentru România în speranţa că vom scoate pe bandă rulantă generaţii de elevi bine pregătiţi. Europa are un model de succes pe care ţări cu tradiţie au început să-l copieze.
Decenii la rând, ţări precum Germania, Anglia, Franţa au fost convinse că sunt imbatabile la capitolul învăţământ. Acum câţiva ani au suferit însă un şoc. La două evaluări internaţionale, pe primul loc a ieşit Finlanda. De atunci, toate ţările lumii încearcă să fure câte ceva din şcoala finlandeză pentru a-şi perfecţiona învăţământul. Sistemul este atât de performant, încât în Germania, spre exemplu, se scriu 300 de articole de ziar pe an despre el.Pe la mijlocul secolului 19, filosoful finlandez Johan Vilhelm Snellman mobiliza masele în jurul ideii că numai educaţia poate duce la bunăstare şi punea bazele a ceea ce avea să devină cel mai performant sistem educaţional din Europa. Ideile acestuia au prins rapid şi populaţia finlandeză a început să investească, mai întâi efort şi apoi bani în educaţie.
Primul lucru care s-a decis a fost ca şcoala elementară să fie formată din nouă clase. De la nord la sud, Finlanda a început să se umple de şcoli. Educaţi, oamenii din zonele preponderent agrare, dar şi cei din îngheţata Laponie n-au mai migrat spre oraşe, ci au rămas să contribuie la prosperitatea zonei. S-a ajuns la concluzia că e nevoie de profesori şcoliţi la cel mai înalt nivel. Astfel, legea impune fiecărui cadru didactic să aibă la bază cinci ani de facultate şi un master în pedagogie. Învăţământului îi revine un procent de 14% din bugetul de stat. Bani în care intră transportul elevilor, prânzul zilnic servit în şcoli şi, pentru primii nouă ani de şcoală, tot ce înseamnă rechizite de la radieră până la manuale. Aşa că Finlanda nu are învăţământ particular la nici un nivel.
http://www.protv.ro/stiri/tu-stii-ce-mai-face-copilul-tau/scoala-finlandeza-un-model-de-succes-pentru-europa.html
Iata si reportajul Pro Tv in care se vorbeste despre cume invatamintul pe alte meleaguri:
