luni, 17 septembrie 2012

JANE - Ultimii romantici ai rockului

Ei bine, îmi face plăcere să vă prezint un grup despre a cărui existenţă puţini ştiu - JANE. În anii ’70, acest grup german din Hanovra era la mare preţ în ţara sa natală, ba chiar dobîndise statutul de cult band. Perioada de aur a grupului a fost între 1972 şi 1980, albumele sale vînzîndu-se în milioane de exemplare. Jane s-a format în toamna lui 1970, după ce Klaus Hess (bass), Peter Panka (voce, baterie) şi Werner Nadolny (clape) s-au despărţit de trupa profesionistă JUSTICE OF PEACE. Albumul de debut a apărut în 1971 sub numele Togheter, iar reacţiile pozitive au venit nu numai din Germania, ci şi din Austria şi Elveţia. Albumul scos în 1976, Fire, Water, Earth & Air, a constituit punctul culminant al grupului, iar discul înregistrat în concert Live At Home a însemnat cireaşa de pe tort. Începutul anilor ’80 a marcat o schimbare radicală a muzicii la nivel european, iar casa de discuri a trupei a decis să rezilieze contractul, nu înainte de a mai scoate un disc, Germania (1982). Muzicienii au luat-o pe cont propriu şi abia în noul mileniu JANE a revenit în atenţie. A revenit cu albumul Genuine, care a adus din nou în faţă acele sonorităţi care l-au consacrat. Pentru prima oară în România veţi citi un interviu cu unul dintre cei care au pus bazele grupului, Werner Nadolny.



Werner, cum descrii cei peste treizeci de ani de activitate a grupului JANE? Ce merită scos în evidenţă?
A fost o mare experienţă, dar e păcat că s-au schimbat vremurile. Muzica noastră din anii ’70 nu mai e compatibilă acum cu noua generaţie.

Cum s-a ajuns la formarea JANE?
„Eu am muzica în sînge. Simţeam că trebuie să o transmit cuiva şi aşa a apărut Jane. Nu m-am apucat să cînt pentru bani, ci doar din plăcere. Am pus pe note ceea ce simţeam.

Ce-mi poţi spune despre direcţia muzicală?
„E legată tot de sufletul meu, de ceea ce simţeam. Nu m-am cramponat de stilul unui grup sau altul sau să fiu la modă. Muzica JANE reprezintă exact feeling-ul meu, pe care am vrut să-l împart cu oamenii. Aşa cum pictorii transpun ceea ce văd pe pînză, aşa cum poeţii îşi pun gîndurile şi sentimentele în poezii, aşa am făcut şi eu prin Jane.

Cum se prezenta scena rock în Germania atunci cînd v-aţi apucat de treabă?
Era foarte bine. Nu era ca acum, dar exista public pentru rock. Jane a fost primul grup german rock de mare succes, pentru că am ajuns la sufletele oamenilor.

Care a fost perioada voastră prolifică şi care crezi că e cel mai reuşit album din anii ’70?
Clar, între 1970 şi 1980. Acel deceniu se potrivea cu muzica noastră. Sau mai exact muzica noastră era pe sufletul oamenilor din acea perioadă. Astăzi publicul o admiră, mai puţin tinerii, care o consideră prea ”bătrînă”. De exemplu, în Germania muzica americană prinde după vreo 5-6 ani. Se poate ca muzica noastră să nu fie înţeleasă acum, dar peste cîţiva ani să prindă din nou.

Nu mi-ai precizat punctul de referinţă din discografia JANE.
Memorează ce spun: albumul de debut, Togheter, cel care ne-a consacrat. Apoi discul cu numărul cinci, Fire, Water, Earth & Air, singurul album conceptual JANE. Ar mai fi Live At Home, pentru care am primit discul de aur, dar şi Like 980, apărut în 1989. Este foarte important pentru că pe el sînt incluse toate momentele de referinţă din istoria grupului. Dacă ai aceste patru discuri, atunci ai toată esenţa muzicii Jane.

Faptul că rockul o luase în alte direcţii la începutul anilor ’80 a însemnat destrămarea JANE. Dar şi azi rockul este departe de anii ’70 şi totuşi JANE s-a reformat.
După albumul din ’89 am fost decis să pun punct definitiv activităţii cu JANE. La un moment dat însă am asistat la un spectacol de balet pe muzică rock, foarte apreciat în Germania. S-a declanşat din nou o nostalgie a muzicii anilor ’70 şi mulţi dintre fanii noştri ne-au scris şi ne-au cerut să reformăm JANE. Am spus OK. Între timp, unul dintre muzicienii grupului s-a mutat în Canada, iar altul are o cîrciumă în Dortmund, dar pentru înregistrări şi concerte sînt prezenţi la datorie. Doar eu şi Peter am rămas împreună, dar ceilalţi doi ne ajută cînd avem nevoie. Avem şi noroc cu actuala noastră casă de discuri, SPV, care ne ajută să ne reunim cînd avem nevoie. Nu avem prea mulţi bani, dar cînd trebuie să-l aducem pe colegul nostru din Canada, de exemplu, SPV trimite banii de avion şi toate problemele se rezolvă.

În ultimii 15 ani muzica rock a suferit multe modificări. Au apărut noi curente, stiluri etc. V-a influenţat ceva în toată această perioadă?
Deloc. De-a lungul anilor am fost şi noi influenţaţi de tot felul de găşti sau curente, dar nu în aşa măsură încît să ne schimbăm muzica sau să ne abatem de la stilul nostru melodic şi romantic.

Pentru cine aţi înregistrat atunci noul disc?
Pentru oameni. Din albumele noastre s-au vîndut pînă acum trei milioane de exemplare. Au existat trei milioane de oameni care au simţit la fel şi care au apreciat munca noastră. Cred că dintre aceşti oameni au mai rămas unii care să ne aprecieze şi-n acest moment.

Hai să discutăm şi despre noul album, Genuine.
Acest disc arată evoluţia noastră din ultimii 30 de ani. Toţi am îmbătrînit cu 30 de ani şi am arătat ce experienţă am căpătat între timp.

Nu crezi că aţi picat într-un moment nu foarte potrivit, într-unul în care duritatea se află în prim-plan?
Ba da, dar cred că unii se vor bucura să audă şi o muzică frumoasă, interesantă şi care se duce direct la inimă. Oamenii care vin la concertele noastre ies după show cu un aer de linişte, relaxaţi şi plini de viaţă şi iubire. Nu e frumos să trăieşti aşa? La un concert heavy metal oamenii primesc o energie puternică şi după concert au în cap numai să distrugă ceva.

M-am tot gîndit în ce oală să bag JANE. Mulţi vă consideră de factură krautrock. Tu ce zici?
Rock melodic. E ca-n grădina Edenului. Muzica noastră te plimbă prin grădini pline de flori mîngîiate de căldura soarelui. Asta e dorinţa noastră. Să injectăm oamenii cu un aer de bucurie şi cu multă căldură sufletească.

Mai crezi că există astfel de oameni în zilele noastre?
Sigur. Spre surprinderea noastră am observat că la concertele JANE vin mulţi tineri. Dacă ar veni numai oameni în vîrstă, nu m-aş bucura. Aş şti că nu mai există potenţial şi că muzica noastră nu poate străbate mai departe. Mă bucur că tinerii se interesează de perioada anilor ’70, de modul de viaţă de atunci şi că sînt deschişi la minte.

Va mai activa JANE şi-n viitor?
Sigur. Pot să-ţi spun că SPV pregăteşte lansarea unui Best Of Jane, după care noi vom merge într-un lung turneu european.

Aveţi şi ceva înregistrări video?
Nu, numai înregistrări private. Dar SPV are în plan editarea unui DVD. Cred că totul se va realiza după turneu.


Componenţa Jane: Peter Panka (baterie, voce), Werner Nadolny (clape), Charly Maucher (bass, voce), Klaus Walz (chitară).

Titlurile pieselor de pe Genuine: Intro; Back Again; Love Me Or Leave Me; Do You Remember;
Be To See; Feelings; Dangerous Games; Everyone; Closer To The Night; I Got Fun; Fire Water Earth And Air; Another Way.