duminică, 28 august 2011

Bacania Veche

A renuntat la planuri de marketing si campanii media ca sa faca paine proaspata si sa gateasca retete vechi. Marius Tudosiei este hotarat sa isi transorme in afacere pasiunea pentru mancarea traditionala si se pregateste sa deschida Bacania Veche, unul dintre start-up-urile selectate in Start&Grow.


Bacania Veche - o afacere cu gustul “de-acasa”
Dupa ce am devenit parinti, am inceput sa fim mai preocupati de calitatea mancarii. Am constatat ca investeam mult timp in fiecare weekend in a gasi mancare buna, in care sa poti avea incredere (pentru branza mergeam intr-un loc, pentru legume in celalat capat al orasului) si am zis ca daca tot fac munca asta de research in scop personal, mai bine o fac la o scara mai mare, pentru mai multi oameni si ii scutesc si pe ei de alergatura”, spune pentru startups.ro Marius Tudosiei, antreprenorul care a fondat Bacania Veche.


Fiind pasionat de gatit, el a descoperit bucuria ca oamenii sa fie multumiti de mancarea pe care le-o ofera. Si-a dat seama atunci ca afacerea lui va fi o taverna sau o bacanie. A ales ce-a de-a doua varianta pentru ca poate sa acopere mai multe nevoi, inclusiv in ceea ce priveste campaniile de educare pe care vrea sa le faca la nivelul copiilor din gradinite si din calsele I - IV.





Primii pasi

La idee se gandeste de aproape doi ani, dar abia acum un an s-a hotarat sa o transforme in realitate. In acea perioada era inca angajat (Director de Marketing la Jurnalul National) si a incercat sa se ocupe de afacere in putinul timp liber pe care il avea la dispozitie.



In jumatate de an nu am reusit sa fac nici macar o prezentare. Aveam documentul inceput, doua slide-uri si atat. Incercam sa muncesc pentru mine in timpul care imi ramanea liber, dar care nu prea exista, pentru ca alegeam sa il petrec cu copilul. A fost o decizie de familie ca de la 1 ianuarie 2010 sa plec si sa ma ocup de bacanie”, spune Marius Tudosiei.



A inceput apoi sa caute spatiul potrivit pentru bacanie iar in februarie a facut si un test prin care sa vada reactia potentialilor clienti. A anuntat pe Facebook ca va pregati 11 paini si 11 cozonaci si in 40 de minute inchisese deja comenzile. Doua zile mai tarziu toate produsele erau livrate. “Am avut niste reactii foarte bune si a fost un feedback senzational. Nu era un semn deciziv, dar era important. Era ceva palpabil. Am facut painea si cozonacii in casa. Era si mama in vizita si m-a ajutat sa ii pregatim. Intr-un fel s-a conturat din start ideea de afacere de familie”, spune Marius Tudosiei.



Afacerea lui este gandita pe schema unui business de familie, model care sa ii permita sa aiba suficient timp pentru celelalte lucruri pe care le considera importante in viata, precum familia. “Da, este greu, dar e fun. Este o chestie serioasa la care te inhami iar din pozitia de cap de familie nu mai fac asta doar pentru mine, ci este in aceeasi masura pentru mine cum este si pentru Luca (n.red - fiul sau)”, spune Tudosiei. Tocmai de aceea antreprenorul considera ca trebuie sa stii de la inceput ce fel de afacere vrei sa construiesti. “Asta vine odata cu raspunsul la intrebarea . Daca raspunzi la asta, raspunzi si la intrebarea cat de mare trebuie sa fie afacerea si atunci modelul vine de la sine”, explica Tudosiei.



Stabilirea parteneriatelor de afaceri

La sfarsitul lunii martie a gasit si spatiul in care se pregateste sa deschida bacania. Este vorba de o vila amplasata pe Bulevardul Barbu Vacarescu, in zona semicentrala a Bucurestiului. Promovarea bacaniei s-a facut online asa ca atunci cand a inceput sa vorbeasca despre proiectul sau, Marius a primit zeci de recomandari de potentiali furnizori si inclusiv mostre. Antreprenorul a vorbit despre ideea lui si cu producatorii participanti la diverse targuri si evenimente cu produse tradionionale si asa a descoperit noi furnizori. Acum lista de furnizori este in principiu inchisa, cei cu care a stabilit deja parteneriate fiind suficienti pentru inaugurarea magazinului. Au fost cautati furnizorii mici, care folosesc metode de preparare traditionale, care nu industrializeaza productia, care nu folosesc conservanti, aditivi, coloranti, E-uri etc. Pe unii i-a ales pentru le stia deja produsele in calitate de client. Pe altii i-a gasit prin recomandari. In afara de produsele acestora, unele vor fi prezente in exclusivitate in magazin, altele vor avea la baza retete deosebite, realizate de mici producatori sub marca “Bacania Veche”.



Din punct de vedere al regiunilor georgafice, zonele de unde ar mai avea nevoie de furnizori sunt Dobrogea si Banat. Furnizorii sunt alesi din toata tara dintr-o ratiune care tine de faptul ca locuitorii din Bucuresti privin din toate regiunile georgafice. “Aleg produsele pe gustate si le etichetez in functie de regiunea de provenienta. Incerc sa le aduc oamenilor gustul de acasa, gustul din copilarie, din vacanta de la tara, de la bunici. Furnizorii sunt producatori mici, care folosesc metodele traditionale de preparare”, explica Tudosiei.