O carte tulburătoare, fascinantă, ce redeschide vechea discuţie despre
esenţa răului uman. Deşi de-a lungul timpului această problematică a
fost dezbătută mai degrabă de filozofie şi religie, avem acum o altă
abordare – din perspectiva unui psihiatru cu o remarcabilă deschidere
interdisciplinară. Un tur de orizont asupra naturii umane, un dialog
deschis între psihologie şi religie. Cazurile clinice prezentate aici,
manifestări ale răului în viaţa cotidiană, deşi la prima vedere pot fi
catalogate drept maladii psihice, la o analiză psihiatrică atentă
refuză să se înscrie în categoriile standard ale psihologiei sau
psihiatriei. Minciuna este trăsătura cea mai relevantă a răului ce sălăşluieşte în
oameni, ea fiind atât un simptom, cât şi o cauză a răului.
“Psihologia minciunii sau Speranţa de a vindeca răul uman” (Ed. Curtea
veche, Bucureşti, 2012, ediţia a 2-a) este o carte dedicată în întregime
psihologiei umane şi psihiatriei, psihiatrilor, psihoterapeuţilor şi
terapeuţilor spirituali. Volumul, într-o primă ediţie, a apărut în
America de Nord în 1983, iar prima traducere la noi a aparut abia în
2002, tot la Curtea veche. Fac aceste precizări deoarece acest studiu
elaborat şi profund mi se pare foarte important, mai cu seamă că astfel
de studii, după cum se observă, ajung târziu în faţa cititorului român.
În paginile lui este tratată problema răului şi din punct de vedere
ştiinţific, psihologic, şi din punct de vedere teologic. Dacă după cazul
Galileo Galiei, ştiinţa şi religia s-au despărţit ireconciliabil, abia
în secolul XX s-au făcut paşi importanţi în împăcarea lor, bineînţeles,
cu acceptul părţilor. Aceşti paşi sunt reconsideraţi în această carte şi
evaluaţi din foarte multe puncte de vedere. Bătălia tainică dintre
forţele răului şi ale binelui nu se relevă oricând şi oricui, şi doar
din punctul de vedere că răul uman este prea important pentru a putea fi
înţeles unilateral.
“Această carte a fost extrem de dificil de scris - notează autorul -
din mai multe motive. Cel mai important dintre ele a fost acela că ea a
fost mereu în transformare. Eu nu am învăţat la un moment dat despre
răul uman, ci învăţ mereu. De fapt, abia încep să învăţ. Unul dintre
capitole este intitulat «Către o psihologie a răului», tocmai pentru că
nu avem un corp de cunoştinţe ştiinţifice despre rău suficient de mare
pentru a putea fi onorat cu numele de psihologie. Aşa că vreau să mai
adaug o notă de avertizare: Nu consideraţi nimic din aceea ce am scris
aici drept ultimul cuvânt în materie. Scopul acestei cărţi este de a ne
face să fim nemulţumiţi de ignoranţa în care ne aflăm acum în privinţa
acestui subiect.
M-am referit (…) la Isus Cristos ca fiind Domnul meu. După mai mulţi
ani în care am fost adeptul misticismului budist şi islamist, în cele
din urmă mi-am luat un ferm angajament creştin / 1980… /, mult după
aceea începusem să scriu la această carte. Într-un manuscris pe care
l-am primit odată, autorul acestuia se scuza pentru influenţa creştină
pe care o imprimase scrierii. Eu nu o să mă scuz pentru acest lucru. Nu
mi-aş putea lua angajamentul faţă de o aşa-numită influenţă. Nu doresc
să-mi ascund creştinismul. De fapt, nu pot…”
(Sursa)