Pe
dl. Liviu Tofan l-am cunoscut pe 12 septembrie 2009 cu ocazia unei
intruniri a simpatizantilor lui Cornel Chiriac. Fiind multa lume iar
dansul fiind in centrul atentiei nu am avut ocazia sa purtam o discutie
despre doua subiecte care ma interesau: Europa Libera si IRIR.
Nini: Cum ati ajuns in Germania?
Dl. Tofan: Era nevoie de un translator
care sa insoteasca un secretar de la CC al UTC, la un congres al
studentilor comunisti de la Hamburg. Asta a fost o sansa pe care n-am
ezitat s-o fructific. Eu am ajuns la Munchen in mai 1973. Probabil ca
asa cum se intampla foarte multe lucruri importante in viata, am ajuns
acolo intamplator.
Nini: Cum ati ajuns la postul de radio Europa Libera?
Dl. Tofan: N-am avut niciun plan de a
ajunge la Radio Europa Libera. Am plecat din Romania cu chiu, cu vai si
am ramas in Germania ilegal, pentru ca nu am emigrat sau plecat cu voie
si am ajuns la Munchen din doua motive: o data pentru ca aveam un
prieten neamt care locuia acolo si am putut sa stau la el la inceput si
dupa aceea pentru ca la Munchen era si exista inca o foarte buna scoala
de film, o academie de film, iar pasiunea mea atunci si obiectivul meu
era de a studia regie de film, lucru pe care incepusem si in Romania
sa-l fac, pe langa studiul de baza care era cel de la Facultatea de
Limbi Germanice, eu faceam Germana – Engleza. Atunci nu puteai sa faci
doua facultati dintr-odata sau trei cum se fac astazi, iar la Academia
de Teatru si Film se intra pe vremea aceea ingrozitor de greu, asa incat
am inceput sa studiez aici regie de film la un Cineclub, care era
foarte bine organizat, cu clase de regie, de operatorie, de tot ce
trebuie si am avut si norocul unui profesor foarte bun ca pedagog, ca
profesor, regizorul Lucian Bratu. Asa am ajuns la Munchen, iar la Europa
Libera a fost absolut intamplator. Cineva mi-a sugerat, avand o ruda
prin alianta la Europa Libera, sa ma duc sa stau de vorba cu aceea
persoana.
Nini: Si ati fost sa vorbiti?
Dl. Tofan: M-am dus, am vorbit, aceea
persoana era administratorul Departamentului Romanesc, si m-a dus
imediat la Noel Bernard care mi-a spus: “-Stai aici si hai sa vedem ce
putem sa facem”. Asa am ajuns la Europa Libera in mai 1973. Nu am fost
angajat de la inceput. Anii 1970 au fost pentru Europa Libera o perioada
dificila cand a existat o campanie extrem de puternica a tarilor
comuniste si a serviciilor secrete inpotriva Europei Libere. Planul
respectiv il am astazi la birou. Era o actiune concertata a serviciilor
secrete cu exceptia Romaniei; Romania facea parte separată din povestea
aceasta de anihilare a Europei Libere prin actiuni politice de tot felul
si actiuni specifice. Deci, era o perioada foarte grea, posturile erau
blocate, radioul era sub atacuri politice permanente. Era si perioada
acelei politici de destindere care a urmat razboiului din Vietnam si a
fost caracteristica regimului Carter intre 1976 si 1980. Am fost angajat
colaborator, colaborator permanent, facand de toate.
Nini: Cum ati ajuns sa faceti emisiuni muzicale?
Dl. Tofan: La un mement dat, tin minte,
cred ca erau plecati in vacanta toti realizatorii de emisiuni muzicale
si cineva a trebuit sa faca o emisiune “Top twenty” (Top 20). Si pentru
ca eram cel mai tanar din toata redactia au zis: “-Tu esti cel mai
potrivit”. Habar nu aveam sa fac emisiuni muzicale; nu facusem asa ceva
niciodata. Tin minte ca a fost un semiesec emisiunea aceea. Nu cred ca
era in direct, cred ca era inregistrata dar se facea inregistrare 1:1,
adica nu puteai sa reiei si trebuia sa dozezi foarte bine, ceea ce
experienta iti spune cum se face, prezentarea celor 20 de titluri, pe
care unele le sareai; n-aveai loc sa le dai pe toate 20. Cred ca mi-a
iesit foarte prost timming-ul la ceea emisiune.
Nini: Apropo de emisiuni muzicale, cand l-ati cunoscut pe Cornel Chiriac?
Dl. Tofan: Atunci l-am cunoscut pe
Cornel cu care am facut si niste emisiuni de sambata seara, sau de
vineri seara mi se pare, impreuna. Nici nu mai stiu cum se numea
emisiunea, dar cineva mi-a spus ca are o inregistrare.
Nini: Pentru d-voastra, cine a fost cel mai important om de la Europa Libera?
Dl. Tofan: Pentru mine, cel mai
important om, din punct de vedere profesional si care a contat enorm
pentru mine, a fost Noel Bernard.
Nini: De cine va mai aduceti aminte din perioada cand ati ajuns la Europa Libera?
Dl. Tofan: Tot acolo l-am cunoscut pe
regizorul de teatru Vlad Mugur. Il pomenesc pe Vlad Mugur pentru ca si
el a lucrat cu Cornel Chiriac si o sa va spun cum. Vlad Mugur era unul
din cei mai cunoscuti regizori romani. El a plecat din Romania in 1972.
Foarte interesant ca in perioada aceea au plecat foarte repede toti
regizorii mari din Romania care si-au dat seama ca se strange surubul
ideologic dupa 1971 si ca nu vor mai putea sa lucreze in Romania. Au
plecat aproape toti in cativa ani: Penciulescu, Pintilie, Ciulei, Andrei
Serban, Essrig, Giurchescu. Vlad Mugur era la Europa Libera pentru ca
inca nu-si gasise un loc intr-un teatru din Germania. Era destul de
proaspat sosit acolo si facea o emisiune de cultura la Europa Libera.
Era o emisiune foarte, foarte buna, era un om deosebit de talentat, nu
numai la punerea in scena ci si la scris. Ca om de teatru 100%, Vlad nu
putea sa-si abandoneze meseria, chemarea. Cu prima ocazie cand a gsit un
post, un angajament ca regizor intr-un mic teatru din sudul Germaniei,
de la granita cu Elvetia, intr-un orasel care se cheama Konstanz. Si-a
dat demisia de la Europa Libera desi era in relatii foarte bune cu Noel
Bernard, care il aprecia foarte mult. Noel a inteles care este chemarea
lui Vlad si dupa aceea a venit intotdeauna la premierele lui Vlad la
teatru. Deci, Vlad Mugur a plecat la acel teatru si a vrut sa ma ia cu
el ca asistent de regie, sa devin asistentul lui. Am fost asistentul lui
Vlad Mugur 2 ani de zile, in primul an facand naveta intre Munchen si
Konstanz. De luni pana vineri eram la teatru, iar in week-end eram la
Munchen si faceam emisiunea intitulată Programul Politic. Acest
aranjament mi l-a facut chiar Noel Bernard ca sa pot face si una si
alta, mai ales ca acel teatru mic nu avea post de asistent de regie,
deci nu puteam sa fiu platit si in consecinta trebuia sa castig bani de
undeva. Dupa un an de zile a existat posibilitatea sa fiu angajat la
acel teatru, nu ca asistent de regie, ca nu exista acel post, ci ca
regizor tehnic, si atunci am plecat de la radio, unde inca nu eram
angajat, eram tot colaborator permanent. Si desi Noel Bernard a incercat
din greu sa ma convinga sa nu plec, am plecat totusi si am lucrat un an
de zile numai la Konstanz la teatru, exact anul in care Vlad Mugur la o
montare a vrut ca Cornel Chiriac sa faca ilustratia muzicala a
spectacolului. Cornel a venit de cateva ori la teatru ca sa vada cum
arata repetitiile, cum arata montarea, sa discute cu Vlad Mugur. Tin
minte ca era dimineata, aveam repetitii dimineata si intr-o pauza de
repetitie eram in hol, unde ne adunam la cafenea, cand Vlad Mugur a
primit un telefon de la Munchen in care ni se anunta moartea lui Cornel
Chiriac.
Nini: Cand v-ati reintors la Europa Libera?
Dl. Tofan: Asa dupa cum am mai spus, de
fiecare data cand aveam o premiera cu Vlad Mugur la teatru, Noel
Bernard si Ioana Magura veneau cu masina de la Munchen. Dupa aceea
mergeam impreuna la un restaurant si de fiecare data Noel ma intreba
daca nu m-am lamurit cum e cu teatrul, daca m-am saturat de teatru si
vreau sa ma intorc la Europa Libera. Momentul respectiv a intervenit in
vara lui 1976, cand Vlad Mugur a primit un angajament ca regizor la un
teatru mult mai mare din Germania si a trebuit sa plece de la Konstanz,
iar eu nu as fi putut sa plec cu Vlad lal- acel teatru si nu aveam alta
alternativa decat sa ma intorc la Munchen. Deci, am pus mana pe telefon,
am sunat pe Noel si i-am spus ca acuma, da, m-am hotarat si vreau sa
revin. M-am intors la Munchen si am fost angajat in foarte scurt timp.
Nini: Unde ati inceput sa lucrati?
Dl. Tofan: Am inceput sa lucrez la
Sectia de stiri si am devenit redactor de stiri. Am fost redactor de
stiri 4 ani, si in 1980, atunci cand seful sectiei de stiri – Radu Gorun
(Mihai Cizmarescu il chema) a fost promovat adjunct al lui Noel
Bernard, eu am fost numit seful sectiei de stiri. Am condus aceasta
sectie timp de 10 ani, pana in 1990, cand am devenit la randul meu
director adjunct al departamentului. Era imediat dupa “Marele deranj”
din decembrie, si pe tot parcursul anului 1990 obiectivul meu a devenit
transformarea sectiei de la Munchen intr-un post de radio romanesc; asta
am incercat sa realizez.
Nini: Si ati reusit?
DL. Tofan: Primul pas pe care l-am
reusit abia la inceputul lui 1991 a fost sa vin in Romania si sa
infiintez redactia noastra din Bucuresti. Am pus-o pe picioare de la
zero si am strans acolo o echipa foarte reusita, foarte buna, de oameni
care erau atunci foarte tineri ziaristi. In anii care au urmat am avut
satisfactia sa vad cum foarte multi dintre ei au confirmat de o maniera
exceptionala chiar, ca profesionisti. Fie ca au ramas in jurnalism, fie
ca au devenit scriitori, fie ca au intrat in business, au fost oameni de
o calitate foarte buna. Sunt nume foarte cunoscute astazi cum ar fi:
Marius Oprea, cel care a infiintat si a condus Institutul pentru
Investigarea Crimelor Comunismului, sau scriitorul Filip Florian, sau
oameni care au ramas in meserie si sunt astazi directori de programe la
Radio Guerilla, cum este Sorin Faur, oameni care lucreaza inca pentru
posturi de radio straine cum este Horatiu Pepine, care lucreaza pentru
Deutsche Welle, oameni care lucreaza in alte domenii, in business cum
este Gilda Lazar sau Alexandra Gatej, oameni care au ramas in
jurnalistica cum este Radu Calin Cristea, un foarte cunoscut comentator.
Am condus acest birou pana in 1994 cand mi-am dat demisia de la radio;
am terminat acest capitol dupa 20 de ani in momentul in care la Munchen,
unde era sediul radioului, s-a anuntat ca se inchide la Munchen, se
restructureaza si se muta la Praga. Era un semnal clar ca radioul nu va
mai juca rolul pe care l-a avut candva, evolutia lui de dupa 1990 m-a
dezamagit pe mine foarte mult, nu a fost la inaltimea asteptarilor si nu
a facut fata cerintelor momentului din diverse motive. Nu vom intra
acum in amanunte, asa ca mi-am luat la revedere, i-am parasit si m-am
apucat de altceva. Eu am facut cu Cornel Nistorescu, in 1993-1994, Radio
Total.
Nini: Aveati experienta anterioara.
Dl. Tofan: Da, desi radioul Europa Libera a fost un radio cu totul special, un gen irepetabil.
Nini: De unde a plecat ideea infiintarii IRIR?
Dl. Tofan: Institutul Roman de Istorie
Recenta nu este o idee care mi-a venit mie. El exista de 12 ani, deci
din anul 2000; este o fundatie, de fapt. Suntem o entitate privata.
Aceasta fundatie a fost infiintata de un cetatean strain, cu bani
straini; nu a fost o initiativa romaneasca.
Nini: Cine a fost persoana respectiva?
Dl. Tofan: Acest cetatean strain este
fostul ambasador al Olandei la Bucuresti, Coen Stork. El a fost
ambasadorul Olandei in Romania din decembrie 1987 pana in mai 1993, deci
a prins si sfarsitul regimului Ceausescu cand a jucat un rol foarte
important, fiind un diplomat sui-generis care a jucat rolul de protector
si sustinator al dizidentilor romani in aceea perioada. El i-a ocrotit,
i-a ajutat, i-a protejat (s-a pus foarte rau cu Securitatea din aceasta
cauza) pe: Andrei Plesu, Mircea Dinescu, Gabriel Andreescu si altii. Ii
sprijinea si ii proteja prin faptul ca era in permanent contact cu ei.
Aceasta era o protectie vis-a-vis de Securitate, ca un diplomat strain
stie ce se intampla. Ii invita foarte des la el, la resedinta lui sau la
ambasada, ba chiar facea un lucru interzis de regulile si uzantele
diplomatice: a folosit valiza diplomatica pentru a scoate din Romania
documente ale dizidentilor pentru a le transmite in Occident. Astfel, un
foarte cunoscut interviu pe care Mircea Dinescu l-a acordat unui ziar
francez, cred ca era Liberation, in primavara lui 1989, facut la
Bucuresti. Autorul interviului nu a vrut sa riste sa ia cu el
inregistrarea stiind ca va fi perchezitionat si ca i se va lua, a
lasat-o aici si a fost scoasa din tara de Coen Stork. Coen Stork a fost
dupa 1990 foarte apreciat pentru lucrul acesta. El este cel care in 22
decembrie 1989 s-a dus la Mircea dinescu acasa cand inca avea securistii
la poarta si, pentru ca nu a fost lasat sa intre, i-a strigat din
strada in franceza: “S-a terminat!”. Ceausescu fugise cu elicopterul.
Dupa 1990 s-a publicat si o carte, o carte interviu facuta de Gabriel
Andreescu cu Coen Stork; cartea se cheama “Cel mai iubit dintre
amabasadori”. Coen Stork a intrat intr-o relatie foarte stransa cu
romanii si cu Romania, iar in anul 2000, cand era deja la pensie, s-a
intors la Bucuresti, a facut rost de un grant din partea Ministerului de
Externe al Olandei de o jumatate de milion de dolari si cu banii
acestia a finantat si infiintat IRIR. A foat prima entitate de acest
gen, privata si deci, independenta din Romania, ceea ce este si astazi.
Toate entitatile care au de-a face cu studiul istoriei recente, ca este
vorba de Institutul pentru Revolutia din Decembrie, ca este vorba de
Institutul pentru Studiul Totalitarismului si toate celelalte, toate
sunt finantate din surse oficiale, intr-un fel sau altul. Sau ca se
cheama Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului care-i
finantat de guvern, toate din acesta cauza beneficiaza de bani de la
stat, dar sunt supuse si interferentelor politice, care se rasfrang,
evident si negativ, asupra activitatii lor. Deci, noi suntem singura
entitate independenta din acest punct de vedere. Eu am preluat
conducerea institutului in 2008, cand l-am gasit in stare deplorabila,
abandonat, dupa ce se epuizase finantarea initiala; fondurile se
terminasera si nimeni nu a mai putut sa faca rost de bani si l-au
abandonat. Mai exista doar pe hartie.
Nini: Unde ne aflam acum?
Dl. Tofan: Acum suntem in biblioteca
institutului si puteti vedea o parte din biblioteca noastra. Avem o
biblioteca impresionanta, de mii de volume, avem colectii de documente,
arhive. Misiunea mea a fost ca din 2008 sa incerc sa readuc la viata
acest institut, sa-l pun din nou pe picioare si sa relansam activitatea.
Noi ne sustinem numai din donatii private; nu avem alta sursa de venit
si din acesta cauza viata noastra nu este intotdeauna foarte simpla.
Nini: As dori sa-mi spuneti cate ceva despre cartea “Afacerea Tanase”.
Dl. Tofan: Cartea “Afacerea Tanase” este inca in lucru.
Nini: Am crezut ca este deja finalizata.
Dl. Tofan: Nu, dar se va face si un
film documentar despre “Afacerea Tanase”. Institutul a scos de curand
doua carti la Editura Adevarul. Aceste carti au fost lansate recent la
Targul Gaudeamus.
Nini: Am fost si eu acolo, erati impreuna cu dl. Cioroianu.
Dl. Tofan: Da. Una dintre carti este
scrisa de Virgil Tanase, deci chiar de eroul acestei faimoase afaceri de
acum 30 de ani. Aceasta carte se numeste “Leapsa pe murite”; este o
carte autobiografica, excelent scrisa, foarte interesanta, pe care o
recomand oricui. O recomand insistent; este ca un roman politist. De
fapt, autorul Virgil Tanase si-a si numit-o “un roman adevarat”, iar
unul din capitolele acestei carti descrie din perspectiva lui, ceea ce
s-a numit “Afacerea Tanase”. In 1982, la Paris, un agent al Securitatii
care traia in Franta de mai multi ani, implantat in Franta ca,
“cartita”, cum se numeau, primeste ordin sa-i execute pe Paul Goma si pe
Virgil Tanase; la pachet, o dubla comanda de lichidare. Aceasta a fost
faimoasa “Afacere Tanase”. Este foarte complexa, o cercetez de cativa
ani de zile, pot spune ca i-am descoperit si secretul, “cheia” acestei
afaceri. Toate vor urma sa fie explicate in carte si in filmul
documentar.
Nini: As dori sa treceti la “Lista lui Secu”.
Dl. Tofan: “Lista lui Secu” este un
proiect foarte dificil, foarte laborios. El a fost inceput la IRIR chiar
de la inceputul existentei institutului din 2000-2001 si vrea sa fie un
fel de nomenclator al tuturor celor care au lucrat in Ministerul de
Interne in toti anii perioadei comuniste. Ca au fost ofiteri de
Securitate, ca au fost in sistemul represiv penitenciar, si va da-ti
seama ca este o munca enorma de identificare, de verificare a datelor
despre fiecare fost securist.
Nini: Cum aveti acces la aceste date?
Dl. Tofan: Datele astea se pot obtine
in multe feluri si in primul rand se pot procura de la CNSAS unde noi
avem acreditare, mergem si studiem documentele. Sunt date care trebuie
verificate pentru ca nu poti pune acolo orice auzi sau spune cineva.
Nini: Da, pentru ca poti sa acuzi o persoana care nu a avut nicio tangenta cu situatia in cauza.
Dl. Tofan: Evident, plus ca la noi se
face o munca stiintifica, nu cum ar face niste amatori care au auzit ca
“Cutarescu” a facut si a dres si-i pun numele pe o hartie.
Nini: As dori sa dezvoltati un pic proiectul “Opriti muzica”.
Dl. Tofan: “Opriti muzica” este un
proiect dedicat lui Cornel Chiriac, un proiect despre Cornel Chiriac.
Stim ce rol cu totul special a jucat Cornel Chiriac pentru cateva
generatii de oameni din Romania si ce influenta extraordinara a avut el.
Stim de asemeni ce sfarsit a avut Cornel Chiriac iar lucrurile acestea
nu pot fi lasate la o parte sau trecute cu vederea asa usor. Noi am
inceput prin a studia dosarul de la CNSAS al lui Cornel Chiriac, dar
acest dosar, dupa parerea mea este incomplet, cum am observat in multe
cazuri ca se intampla cu dosarele de la CNSAS. Inainte ca sa ele ajunga
la CNSAS au fost periate si s-a scos din ele ce era mai incriminant, mai
neplacut pentru servicii. Desi, am putea sa ne intrebam: “Oare astazi
ce sens ar avea ca Serviciile Secrete din Romania sa protejeze fosta
Securitate?” Ne putem intreba, nu? Ei, lucrul se intampla, totusi. Se
intampla in mod evident si poate fi ilustrat prin N cazuri de dosare de
la CNSAS care au fost periate. In cazul dosarului lui Cornel Chiriac
sare in ochi faptul ca se gasesc acolo foarte multe materiale despre
perioada lui in Romania, deci pana in 1969 cand a fugit, si nimic despre
cei 6 ani pe care el i-a petrecut la Europa Libera de parca nu i-ar mai
fi interesat. Au fost anii cand i-a interesat in cel mai inalt grad ce
face Cornel Chiriac. Nicio urma in acel dosar. Tot ce ar fi putut cumva
sa incrimineze fosta Securitate pe acest palier al urmaririi, observarii
sau actiunilor impotriva lui Cornel Chiriac lipseste. Asta este o mare
problema pentru ca noi incercam sa reconstituim din diverse alte surse
ce s-a intamplat atunci si mai ales ce s-a intamplat in 4 martie 1975,
cind Cornel a fost asasinat. Este un proiect in
lucru. Un album ocazionat de acest interviu poate fi vazut aici: