vineri, 9 noiembrie 2007

Genesis

Formatie britanica de prima marime. Au fost un mare succes atat ca trupa de art-rock progresiv al anilor ’70, cat si ca exponenti ai pop-rock-lui anilor ’80 si ’90, avand fani de categorii extrem de variate. Contactul membrilor s-a produs in colegiul Charterhouse, unde toti componentii fondatori Genesis, isi faceau studiile. Peter Gabriel ( n. 13 Mai 1950, Londra, Anglia; voc), Tony Banks ( n. 27 Martie 1951, East Heathly, Sussex, Anglia; keys.) si Chris Stewart (tobe) cantau in formatia The Garden Wall si erau intr-o rivalitate cu o alta trupa a scolii numita The Anon, din care faceau parte Mike Rutherford ( n. 2 Oct. 1950; bass/ gh./ voc.) si Anthony Philips (gh./voc.). In Ianuarie 1967 sub o noua titulatura The New Anon, ei au trimis o banda demo,continand sase melodii compuse de Rutherford si Philips, lui Jonathan King, absolvent al scolii Charterhouse, care lucra la casa de discuri Decca Records. El a ascultat banda, a remarcat muzica si mai ales timbrul absolut deosebit al vocalistului Peter Gabriel. El va boteza formatia cu numele Genesis, si ii va aduce la Londra intr-o vacanta scolara ca sa inregistreze un album. Au inregistrat un single, "The Silent Sun", scos pe piata in Februarie 1968. Un al doilea single, "A Winter’s Tale", va fi urmat de inlocuirea lui Chris Stewart cu John Silver. In 1969 va fi editat primul album Genesis, chiar daca printr-o eroare de marketing pe coperta era tiparit doar titlul From Genesis To Revelation fara a se mentiona si numele trupei. Decizie gresita, caci albumul a fost plasat in magazinele de specialitate in sectorul de muzica religioasa, numai evolutia ulterioara a grupului aducandu-l in atentia publicului. Vanzarile ca si inexistente ale acestuia, duc la rezilierea contractului cu Decca. In 1970, Tony Stratton-Smith ii ia sub contract la proaspat infiintata lui casa de discuri Charisma Records. Terminand scoala si reorientandu-se profesional, Silver va fi inlocuit cu John Mayhew. Apare Trespass in Oct. 1970, album care a avut vanzari slabe. Are loc a treia schimbare de tobosar, extrem de inspirata insa, facandu-si aparitia Phil Collins (n.31 ian. 1951, Londra, Anglia, ex Hickory, ex Flaming Youth, ex Brand X). Prezenta sa ca instrumentist rutinat, de inalt rafinament si implicarea sa masiva ulterioara, va ajuta enorm Genesis in obtinerea succesului international. Mai are loc si o schimbare a chitaristului, Philips fiind inlocuit cu Steve Hackett (n.12 feb. 1950, Londra, Anglia, ex Quiet World). In ciuda unei scenografii, costumatii si abordari teatrale a spectacolelor, vanzarile erau in continuare slabe. In 1971 e scos pe piata Nursery Cryme. Slaba vanzare si a acestui produs, in ciuda valorii sale, pune in pericol insasi existenta contractului cu casa de discuri. Aparitia discografica din 1972 denumita Foxtrot, va ameliora in sfarsit situatia trupei, albumul urcand in UK Top 20. Din acest moment se impun ca o trupa de mare succes in Marea Britanie. Albumul contine piesa cu mare priza in spectacole, "Supper’s Ready". Concertul lor, transpus pe vinyl sub titlul Genesis Live (Iunie 1973), va urca direct in UK Top 10. De aici incolo fiecare nou produs Genesis va urca direct in UK Top 10. Urmatorii doi ani si jumatate, vor fi pentru Genesis o perioada ascendenta, marcata de aparitiile a doua albume cu foarte bune vanzari. Astfel Selling England By The Pound (Nov. 1973) furnizeaza primul single hit in Marea Britanie, "I Know What I Like (In Your Wardrobe)", si dublul album de conceptie The Lamb Lies Down On Broadway (Nov. 1974). Exact in aceasta perioada cand parea ca Genesis a intrat in galeria marilor formatii ale anilor ’70, decizia lui Gabriel de-a parasi grupul, pentru a urma o cariera solo, socheaza o lume intreaga.

Multi critici muzicali au comentat in fel si chip plecarea lui Gabriel, dar majoritatea au fost de acord ca formatia Genesis este ca si terminata. Fara Gabriel ei nu acordau nici cea mai mica sansa de supravietuire.Cei patru ramasi au audiat nenumarati vocalisti, dar finalmente tobosarul Phil Collins!! a ocupat mult ravnitul post. Comentariile la adresa sucombarii trupei au devenit si mai acerbe la aflarea vestii. Calitatile vocale nebanuite si incredibilele similaritati de timbru si maniera de-a canta cu ale Gabriel, ca de-altfel si consistenta componistica a quartet-ului, au facut ca urmatoarele doua aparitii discografice sa fie foarte bine primite. Astfel A Trick Of The Tail (Martie 1976), impresionant de bine vandut si Wind And Wuthering (Ian. 1977) cu un Steve Hackett in mare inspiratie, au improscat cu respect critica de specialitate. A urmat probabil unul dintre cele mai bune albume live publicate vreodata., Seconds Out (Nov. 1977). Prestatia este naucitor de convingatoare, iar Phil Collins chiar daca esti tentat sa-l banuiesti de cameleonism, dovedeste a fi un mare mare vocalist. Pentru a-l degreva pe Collins de rolul de tobosar, s-a apelat la Chester Thomson si Bill Bruford la tobe. In vara anului 1977 Steve Hacket paraseste trupa pentru o cariera solo, Genesis continuand ca trio si apeland la muzicieni profesionisti pentru prestatiile live. Surprinzator, Genesis pare a-si ridica box-office-ul cu fiecare plecare a unui membru. In Martie 1978 lanseaza And Than There Were Three. Totul este peste asteptari. Au mai multi fani ca niciodata si obtin primul disc de platina din cariera. Melodia "Follow You, Follow Me" extrasa de pe disc, va deveni pentru Genesis, primul U.S.Top 40, iar in Marea Britanie primul hit in TopTen hit. In Aprilie 1980 apare Duke, disc in care aproape ca dispare orice urma a rock-ului progresiv de odinioara, sound-ul pop fiind definitoriu. In S.U.A. au fost vandut in milioane de exemplare, iar in Marea Britanie au intrat direct pe locul 1, si fiecare din urmatoarele patru albume repetand performanta.. Intru-catva activitatea grupului este defocalizata de activitatea solo a lui Collins. Albumul sau de debut Face Value (Feb. 1981) a fost de departe o lovitura de piata mai mare decat oricare produs Genesis. La nivel mai redus, dar notabil si Mike Rutherford a obtinut succese cu proiectul sau Mike & The Mechanics (Nov. 1985). In Noiembrie 1981 erau in US Top 10 cu noul album Abacab. Mai apare un nou album live:Three Sides Live (Iunie 1982), urmat de discul numit simplu Genesis care va furniza cel mai mare hit Genesis in Marea Britanie prin piesa "Mama" si primul hit US Top 10 prin piesa "That’s All". Trei ani mai tarziu lanseaza Invuvisible Touch (Iunie 1986). A fost cumparat in cinci milioane de exemplare doar in Statele Unite si a avut cinci piese in Top Ten: "Invisible Touch", "Throwing It All Away", "Land Of Confusion", "Tonight, Tonight, Tonight" si "In Too Deep". A fost cel mai mare succes comercial al trupei si a obtinut de mai multe ori discul de platina in America. Odata cu lansarea acestui disc, Genesis au avut cel mai mare turneu din istoria lor, comparabil cu cei de la Rolling Stones sau Grateful Dead. Au urmat cinci ani mai putin prolifici d.p.d.v. al activitatii de grup, componentii find implicati in diverse proiecte. Totusi conceptia Genesis ramane nestirbita, iar in 1991 apare We Can’t Dance care a ocupat imediat locul intai in Marea Britanie si locul patru in Statele Unite. Desi nu s-a ridicat la performantele precedentului disc, s-a vandut in trei milioane de unitati in America si s-au extras de pe el cinci single-uri incluzand si TopTen hit-ul "I Can’t Dance". Deci nu rau. A urmat un turneu mondial din care a rezultat dublul album live, publicat in doua reprize, intitulat Live/The Way We Walk, Volume one: The Shorts (Nov. 1992) si Volume Two: The Longs (Feb. 1993). A fost ultimul album cu Phil Collins, el parasind Genesis in Martie 1996. Duo-ul ramas, Mike Rutherford si Tony Banks au inceput auditiile pentru un nou vocalist, gasindu-l finalmente pe Ray Wilson (ex Stiltskin), ca timbru foarte apropiat de Peter Gabriel, nu si ca maniera insa. In aceasta formula scot in Septembrie 1997 albumul Calling All Stations, disc in care se simt mici influente ale art-rock-ului de odinioara. Contine un material relativ valoros, dar slab primit de critica si de fani si a fost un insucces de piata. Este adevarat ca si tendintele de piata intre timp se schimbasera, iar greutatea numelui Genesis probabil nu se va diminua niciodata, desi Tony Banks declara: "Cred ca timpul acestei trupe a trecut."

"http://www.genesis-music.com/"