Emil Pavelescu este azi unul dintre cei mai importanti pictori naivi
ai Romaniei. Medaliile de aur primite in Franta, la Paris, in Portugalia
si in fosta Iugoslavie i-au consacrat anvergura europeana. Picturile
lui au aparut in albume occidentale, alaturi de Picasso, Matisse si
Chagall. Si in toata aceasta vreme, el si-a pastrat si prima lui
meserie, de sofer. Un om si un artist cu o viata spectaculoasa si
exemplara
Pictorul si chilia
Merg infrigurat prin centrul
Bucurestiului, pana la o piateta mica, la intersectia dintre strazile
Mantuleasa si Plantelor. Locul asta inchide atata istorie si literatura,
incat ma face sa uit de frig. Chiar in spatele bisericii Mantuleasa,
intru intr-o curte stranie, a carei existenta n-o banuiam. Un sirag lung
de odai ridicate pe doua caturi ma inconjoara cu un abur vechi si pios,
de manastire. "Aici chiar a fost o manastire de maici, abandonata la
1900, manastirea Mantuleasa", ma intampina, parca ghicindu-mi gandurile,
barbatul inalt din fata mea. Pe el il caut, pe Emil Pavelescu, pictorul
naiv despre a carui faima auzisem multe, dar despre care stiam destul
de putin. "Acum cativa ani, in curtea asta s-au facut sapaturi si s-au
descoperit oase vechi, de calugari. Si-acum hai in atelierul meu. Aici a
fost odata staretia". Cand am intrat in incaperea micuta, au navalit
peste mine, ca o ploaie de fluturi, culorile intense si imaginile pline
de un umor molipsitor si caustic din tablourile lui. Intre ele, vechile
mahalale bucurestene, cu carciumioarele lor cu nume hazlii, erau
zugravite cu o anume noblete a nostalgiei. Aceasta este Romania de sub
penelul lui Emil Pavelescu. O Romanie populara, colorata si tandra.
Restul e povestea vietii lui. A unui artist care trudeste de ani buni,
in chilia lui de pe strada Pictor Romano nr. 4.
Artistul de la IREB
-
Ca meserie "de baza" sunteti sofer de taxi. Un sofer care a tras pe
dreapta, si s-a apucat de pictat. Si ati ajuns departe si fara roti: un
pictor naiv de valoare europeana. Prima intrebare este obligatorie: de
ce ati dublat volanul cu penelul?
- Eu m-am insurat la 23 de
ani si la 26 de ani aveam, deja, trei copii. Si cand copiii au mai
crescut, imi cereau sa le desenez ceva: o caruta, un pom, un rau. Asa am
inceput sa pictez. Dupa aia, am vrut sa am si eu niste tablouri in
casa, si cum nu aveam bani sa le cumpar pe ale altora, mi-am zis: "Stai,
mai! Eu sunt chiar asa de prost? Nu stiu eu sa le fac singur?". Si m-am
apucat. Care veneau radeau de tablourile mele, ca eu simteam mereu
indemnul sa desenez cate-o poanta, cate-o dracie, pentru ca mi-a placut
sa distrez oamenii, sa-i binedispun. Pictam acasa. La IREB (am fost
sofer de autobuz, nu de taxi), acolo unde lucram atunci, aveam toate
culorile. Culori de garduri!... Luam si eu din toate cate un borcanel.
Asa am facut primele tablouri. Pe urma am aflat ca sunt multe feluri de
rosu, de verde si tot soiul de alte nuante de culori.
Ma tot uitam la ele prin vitrina magazinului Fondului plastic. Si, dupa
ce am luat o prima mai mare de la serviciu, m-am dus si-am cumparat
absolut toate culorile. Le-am invatat dupa tub, ca scria la fiecare care
cum este. Iar cand faceam ochii personajelor, habar nu aveam ca exista
pensule fine, special pentru asta. Asa ca ascuteam un betisor, il udam
in culoare si asa pictam ochii. Mai tarziu, cineva s-a mirat ca lucrez
cu batul si mi-a dat un pumn de pensule grozave, din China. Culmea e ca
in anii de scoala eu nu avusesem mai mult de nota 6 la desen. Poate ca
nu m-a inteles profesoara sau poate n-aveam eu talent. Oricum,
profesoara aceea nu era un om de care sa te apropii.
- Dar mai tarziu, v-a indrumat cineva pasii pe drumul bun?
-
Intr-o zi m-am dus la un pictor profesionist, Lucian Cioata, sa-i cer
parerea si sa fac scoala cu el. Pe atunci aveam pretentii mari, voiam sa
pictez ca Rembrandt! Nici mai mult, nici mai putin! Pictorului i-au
placut mazgalelile mele, a spus ca eu pictez naiv, ca nu are ce ma
invata si ca de mine se va auzi. Colegii de la serviciu au inceput,
insa, sa rada in hohote si mi-au spus ca Cioata a glumit cand m-a facut
pictor naiv. Naiv inseamna om prost si credul, ziceau. Mi-au pus in fata
si un dictionar. Asa ca a doua zi, m-am dus glont la Cioata si m-am
certat cu el, ca ma facuse de rusine. La care el a scos un album de
pictura naiva sarbeasca. "E bine ce faci. Acum e vremea picturii naive
in lume". Si m-a pus sa adun toate tablourile din casa pentru o
expozitie. Am facut-o in Casele Bragadiru (pe atunci Casa de cultura
Nicolae Balcescu), langa Fabrica de Bere. Si-am vandut tot! Mi-a picat
bine, ca n-aveam de nici unele. Tin minte ca aveam o pofta nebuna de
pictat. Ca nebunul pictam! Veneam de la serviciu si nu mai stateam de
vorba cu nimeni - direct pe cartoane si pe panza. In sase luni de zile,
am facut trei expozitii. Tablourile mele se vindeau ca painea calda si
criticii veneau si scriau. Le placeau picturile mele. Eu, cand m-am
apucat sa pictez, am fost pictor, nu m-am jucat! I-am pictat, de pilda,
pe Marin Preda, Eugen Barbu, Marin Sorescu, Paunescu. Si am mai si citit
mult. N-am vrut sa stau ca vitelul la poarta noua, intre oamenii de
rasa pe care i-am cunoscut.
Aventuri pe scara vagonului
-
Universul picturii dvs. este strada. O strada plina de oameni veseli,
care fac o multime de lucruri in acelasi timp: muncesc, petrec, se
iubesc, se distreaza, protesteaza (ca in zilele noastre) sau isi duc
mortii la cimitir. De unde va luati temele?
- Ca sa va raspund, trebuie sa va povestesc mai intai cate ceva despre
copilaria mea. Eu sunt nascut la Cernauti, dar parintii mei au trait in
Bucuresti. Tata a lucrat la Cernauti, a fost in politie. Facuse armata
la palat, la rege, si regele l-a trimis in Anglia, unde a facut
Institutul de Criminalistica. A fost seful politiei din Cernauti, si in
1944, cand au intrat rusii (eu aveam 9 luni), a fugit cu mine pe scara
trenului, la Bucuresti. Tata s-a ascuns cinci ani, ca-l cautau
comunistii sa-l impuste. Dupa ce facuse facultatea in Anglia, a spionat
pentru englezi. Pana la urma, Ambasada Angliei a luat legatura cu
romanii si asa a scapat tata de urmarire, dar de judecat tot l-au
judecat. Iar judecator i-a fost tovarasa Elena Sidorovici, sotia lui
Silviu Brucan. Ei erau judecatorii nostri. Iar pe mine nu m-au primit
nici macar la liceu, pentru ca pe deasupra, din partea mamei, eu sunt
cantacuzin. Au fost mosieri, cu mosii de mii de hectare, iar averile
le-au tocat fetele la Paris, ca s-au maritat toate cu ofiteri zurbagii.
Asa ca eu am copilarit la mahala, in Giulesti. Strabunica din partea
mamei era cantacuzina. Am apucat-o, ca a murit la 90 de ani. Mi-l
amintesc si pe bunicul meu matern, care a fost mecanic pe locomotiva, pe
primele locomotive din tara. La 75 de ani, ii dadeai 50. A murit la 100
de ani. Le luasera comunistii casele, asa ca noi am locuit cu chirie.
In copilarie, aveam foarte multe tablouri in casa, ai mei au trait ani
buni din vanzarea tablourilor, ca erau valoroase, chiar daca pe atunci
erau preturi mici. Imi aduc aminte ca in anii 50, cand tata avea un
salariu de 300 de lei, la talcioc, la Taica Lazar, evreii vindeau un
Pallady cu 400 de lei, iar un Grigorescu nu sarea de 2500 de lei. Da, am
avut o copilarie frumoasa, de care sunt indragostit si acum, si ale
carei amintiri le pun neincetat pe panza. Pe atunci, la Gara de Nord mai
erau trasuri si masini vechi, occidentale. Si la 100 de metri de ele
erau carciumi, una dupa alta, si fiecare carciuma avea taraful ei. Era
foarte frumos, chiar daca lumea era saraca dupa razboi si oamenii erau
imbracati in culori inchise, maro, negru, nu prea vedeai pe cineva in
portocaliu sau albastru. Dar vinul si berea erau ieftine si cand venea
romanul de la serviciu, obosit, bea doua tuici acolo, ii canta cu vioara
Vasilica la masa, si era multumit. Erau multi lautari atunci si erau
foarte respectuosi, cum erau toti tiganii in vremea aia. Dar copilaria
mea a avut si ea un pret pe care l-am platit mai tarziu, cand, nefiind
primit la liceu din cauza originii nesanatoase, a trebuit sa ma fac
sofer.
O mahala vesela
- Si prin personaje, si
prin decor, pictura dvs. seamana cu schitele lui Caragiale. O mahala
vesela! Este o simpla coincidenta sau vi l-ati luat drept sursa de
inspiratie?
- Mie mi-a placut sa rad de prostie. Mi-au placut
Caragiale si Anton Pann. Si sunt un povestitor. Eu povestesc prostia
care exista in lume, dar si bascalia asta a romanilor. Felul in care iau
ei totul in zeflemea. Carciumile cu denumiri date de consumatori, de
exemplu: "La adio leafa", "La pierderea demnitatii"... Erau niste
carciumi frumoase si ar trebui scris de ele. Le fac ca sa ramana, sa se
vada ce a fost. Era lumea saraca atunci, dar totusi, oamenii se mai
distrau. Pe Giulesti erau o gramada de balti, ca fusese o cariera de
nisip si s-au facut izvoare de apa si apoi s-au facut mici lacuri.
Oamenii aveau strand acolo. Se duceau, faceau baie vara. Cand au inceput
comunistii sa darame cartierele, eu aveam un aparat de fotografiat
Smena, si am fotografiat tot, inainte sa darame. Toata Calea Vacaresti,
Calarasul, Uranus. Dupa fotografiile astea fac tablouri si acum. Sa se
stie cum a fost. Pe unele le-am reluat de doua-trei ori, din alte
unghiuri, ca nu pictez niciodata la fel. Eu nu ma copiez. Cine are un
tablou de la mine, ala e unicat.
Da, mi-a placut lumea lui Caragiale, ca era plina de haz si de bonomie.
Se schimbasera timpurile, dar pe Giulesti erau aceleasi personaje
caragialesti. Chiar si atunci cand se vota! Venisera comunistii, dar tot
asa era, cu afise, cu chestii... Am facut tablouri si cu plecarea la
colectiva, cum faceau panouri cu recolta la porumb, cu cifre umflate -
80 de tone la hectar! Scriam porumb, rosii, castraveti, dar bagam si
curmale, banane si portocale, de parca s-ar fi produs si ele la noi. Am
pictat mult si mi-a placut sa rad de comunisti, ma razbunam, cumva,
pentru cate avusesera ai mei de indurat, dar cautam sa pictez in asa fel
incat tablourile mele sa intre in expozitie, fara sa se prinda Cenzura
ca bag fitile. Imi facusem o tehnica: cand trebuia sa trimit un tablou
in Franta, de pilda, la un concurs, il dadeam la Patrimoniul Cultural
neterminat. Se uitau la el, vedeau tabloul cuminte, puneau stampila de
export. Dupa ce-mi puneau stampila, il luam acasa si il pictam cum voiam
eu, ca aia la vama nu se mai uitau. Altadata, imi spun astia de la
partid: "Pavelescule, se apropie ziua tovarasei Elena Ceausescu, fa si
dumneata un tablou, un omagiu". Si ma gandesc eu cum sa scap si de asta,
ca mi-era greata. Si am facut-o pe Leana mica, mica, pe un deal, am
facut-o frumos, cu flori, cu lume, era undeva la tara, si o caruta
trecea la poalele dealului. Un copil inalta un zmeu frumos, era vara, in
fine, fain tabloul! L-am numit "Zmeul". Si a venit juriul. "Bravo, ai
facut-o bine pe tovarasa, seamana. O sa primesti un premiu". Dar dupa ce
au plecat, eu am mai pus ceva in titlu: "Leana si zmeul" se numea acum
tabloul. Cand a citit unul de la cultura s-a facut albastru si m-a luat
la injurat: "Vrei sa te aresteze astia, si pe noi sa ne dea afara?".
Poate ca daca eram intelectual, ma arestau de mult. Dar eram sofer...
-
Ce inseamna sa fii pictor naiv in ziua de azi? Va baga in seama cineva?
Pe timpul lui Ceausescu, pictorii naivi se bucurau de mare trecere,
erau promovati prin Cantarea Romaniei si ajungeau in expozitii
internationale...
- Azi, dupa atatia ani si atatea expozitii, sunt bine cunoscut printre
iubitorii de arta, care si-au dat seama ca fac lucruri de valoare. De
aceea, aproape ca nu mai am tablouri in atelier. Dar la inceput eram
numit, impreuna cu toti artistii naivi, pictor amator. Sigur, comunistii
au facut expozitii multe si tabere de creatie pentru pictorii naivi,
dar parale nu dadeau niciodata, caci trebuia sa fim toti egali, nu numai
in talent, ci si in saracie! Noi primeam doar o strangere de mana si o
hartie, acolo, pe care scria "Cantarea Romaniei". Iar eu am primit asa
de multe, incat, de la un timp, nici nu ma mai osteneam sa mi le ridic.
Tin minte si o sotie pe care am scornit-o atunci, cu diplomele astea.
S-a intamplat prin 1985-1986. Tocmai atunci, regimul, care nu mai stia
ce sa inventeze ca sa franeze arta, a dat un ucaz prin care, daca voiai
sa te inscrii la admitere la Belle-Arte, musai trebuia sa ai o diploma
de-aia de premiant la Cantarea Romaniei. Si cum multi dintre viitorii
artisti profesionisti nu voiau cu nici un chip sa se duca la Cantarea
Romaniei, asta devenise o piedica serioasa pentru ei. Si atunci, ce m-am
gandit eu ca sa-i ajut? M-am dus repede la cei de la Cultura si le-am
cerut sa-mi dea de urgenta toate diplomele mele. Si cum erau multe, mi
le-au dat in alb, satui sa mai completeze la hartoage. Cu mana aia de
diplome, i-am ajutat pe multi care mi-au multumit dupa ce au ajuns
artisti de frunte ai tarii.
Cimitirul vesel al scriitorilor
- Ce relatie aveti cu
lumea romaneasca artistica? Dar cu colegii dvs. pictori profesionisti,
membri ai U.A.P.? Va simtiti marginalizat?
- La inceput, cand
am aparut ca pictor naiv si mai eram si sofer, se uitau la mine ca la
un neica nimeni. Eu ma duceam la ei in ateliere, ma uitam cum picteaza,
furam cu ochiul, de, anumite vopsele, anumite chestii pe care eu nu le
stiam. Am invatat cum sa pregatesc materiale pentru panze. Cu sculptorii
m-am imprietenit tare de tot. Pe ei i-am si pictat. Pavel Bucur, Vasile
Gorduz, Maitec, Florin Codre, toti sculptori mari. Cu George Apostu am fost prieten foarte bun, o gramada de desene am avut de la Apostu. Cu maestrul Baba am facut schimb
de lucrari, si la fel cu Constantin Piliuta. Si Pavel Bucur mi-a daruit
sculpturi de-ale lui. Doamna Geta Caragiu, sora lui Toma Caragiu, ma
pretuia si ea. Insa cei mai multi pictori erau sceptici in privinta mea.
Pe urma, dupa 1977, cand au inceput sa vina albume de la Paris, in care
eram si eu, si cand am inceput sa iau premii mari internationale, au
inceput sa ma ia si ei in serios.
- Pentru cine faceti tablourile dvs. atat de pline de
animatie? La cine va ganditi cand stati in fata sevaletului? La oamenii
simpli sau la cei dichisiti intelectual?
- Eu am pictat
pentru toata lumea. Si toata viata mea am daruit picturi. Pentru ele
primeam in schimb culori sau panze pentru tablouri. Nu toti oamenii au
bani. Arta, in general, e facuta pentru oameni cu bani, pentru ca arta
creste in valoare mai repede si mai mult decat aurul. Mie imi cer multi
oameni tablourile si le plac, pentru ca tablourile mele ii inveselesc.
Radu Ionescu, criticul de arta, avea "Batalia de la Jaristea" a mea, la
el acasa. Si imi spunea ca in fiecare zi, in tabloul asta, gasea ceva
deosebit, care-i placea. Pe mine asta m-a incurajat foarte mult. Si nu
numai lui, ci mai tuturor criticilor de arta si scriitorilor le-a placut
pictura mea, si se vedea ca nu se prefac. Multi scriitori de marca de
dinainte de 1989 ma adoptasera in lumea lor. Paunescu, de exemplu, nu
s-a suparat niciodata pe mine ca glumeam in tablourile mele pe seama
lui. Erau glume frumoase, nu magarii. Sa va povestesc, de pilda, o
intamplare cam piparata. Ce mi-a venit mie intr-o zi, ca m-am apucat sa
fac un tablou cu un cimitir si i-am ingropat pe toti scriitorii pe
care-i cunosteam. Chiar daca ei traiau, bine mersi! In fata, pe doua
cruci, una-n stanga si alta-n dreapta, i-am pus pe Eugen Barbu si Marin
Preda. Pe crucea lui Preda am scris: "Regrete multe am de spus/ Dar mai
bine ca te-ai dus" - (semnat) Eugen Barbu; pe crucea lui Barbu am scris:
"Pe pamant tu cat ai stat,/ Groapa, mie mi-ai sapat/ Acuma, s-a
terminat - Marin Preda". Afla Eugen Barbu si se infurie: "Asta imi
ureaza moartea!". "Ba nu, Pavelescu rade! N-ai vazut ca l-a pus si pe
Preda acolo?", l-a domolit un prieten. In schimb, Marin Preda a fost cel
mai suparat, tuna si fulgera, era hotarat sa-i dea foc tabloului! "Daca
ii dai foc, Pavelescu asta face trei la fel, nu unul!", i-a zis Fanus
Neagu. Nu stiu cum aflase Marin Preda, eu nu-i spusesem nimic, cu toate
ca el venea des pe la mine, stateam pe aceeasi strada, la cateva case de
el. Asa ca intr-o zi ma trezesc cu Fanus Neagu. In atelierul meu era si
profesorul universitar Dan Radu, matematician roman de elita si mare
iubitor de arta si artisti. Si Fanus Neagu imi spune ca l-a trimis Marin
Preda cu 2000 de lei sa-i dau tabloul. "Pai, la banii maestrului, nu-i
dau tabloul fara 10.000 de lei", spun eu. Si matematicianul zice: "Eu
n-am bani, dar daca-mi dai mie tabloul, saptamana asta iti aduc un butoi
de 400 de litri de vin". Si gata, am dat tabloul, care a ajuns in
colectia matematicianului, departe de patimile lumii literare. Si peste
patru zile, s-a rasturnat butoiul urias in curte la mine. O saptamana
intreaga a petrecut toata strada, in contul tabloului meu, ca-si
facusera si un furtun, de curgea vinul direct in strada, ca dintr-o
cismea publica. Si uite asa a scapat si tabloul meu de foc, si maestrul
Preda, odihneasca-se in pace, de focul lui.
Brandusele de sub zapada
- Ati avut expozitii in strainatate. Aveti vreo amintire deosebita de atunci?
-
Nu prea! Desi ocaziile n-au lipsit. Au fost expozitii de grup,
expozitii internationale, expozitii itinerante. Am avut expozitii in
toata America de Nord. Acolo mi-a luat un tablou Muzeul din
Philadelphia. Dar de calatorit, calatoreau tablourile singure si
smecherii de la Cultura, nu noi! Nu m-au lasat nici cand m-a invitat
Jacques Chirac la Paris. Asa ca am vazut Parisul abia acum doi ani. Dar
am trimis tablouri si la niste galerii franceze si mi s-au vandut. Si am
fost si in Normandia, la o expozitie internationala. Asta-i tot
Occidentul meu! De fapt, nu prea am timp de el! Pentru ca toata vara
evadez la tara, pe Valea Capitanului, pe undeva intre Oltenita si
Calarasi. Mi-am cumparat acolo o bucata frumoasa de vis, am barci si
pescuiesc. Iar iarna vin la Bucuresti si pictez.
- Puteti trai din pictura?
-
De vreo sapte-opt ani, da. Dar eu nu sunt productiv. Fac foarte putine
lucrari. Pentru ca la mine sunt foarte complicate, lucrez foarte mult la
ele. Oricum, am multi colectionari. M-au colectionat toti scriitorii
mari, Andrei Plesu a vrut si el un tablou de la mine, multi actori si
regizori - Ogasanu, Ciulei, oameni politici impatimiti de arta, ca
Teodor Melescanu sau Adrian Nastase. Doctori, nu-ti mai spun: Arsene,
Agripa Ionescu, Lascar de la Urgenta. In Franta, mi-au cumparat tablouri
Raymond Barre si Jacques Chirac. Iar la Muzeul Artei Naive din Paris,
directorul mi-a vandut multe lucrari. Cine priveste tablourile mele
simte ca acolo se intampla ceva. "Esti un povestitor", imi spun toti si
se bucura de tablourile mele.
- Ce se intampla in jurul nostru, in tara, va mai lasa sa aveti umor?
-
Nu pot sa traiesc fara umor. Prostia e peste tot si unde-i prostie
trebuie sa ai si umor. Vreau sa fac chiar un tablou cu o fabula. Despre
cei din Parlament. Sa-i fac cum dorm. Va fi un tablou urias. Si cred ca
toata lumea o sa zambeasca, ca romanul asa e, facehaz de necaz.
- Unde pot fi vazute si cumparate tablourile dvs.?
- Numai acasa. Niciodata n-am vandut tablouri in vreo galerie.
- De ce credeti ca arta noastra naiva romaneasca are asa mult succes?
-
Pentru ca e o arta curata si e cu adevarat naiva. Dar si pentru ca la
noi folclorul a rezistat. Prin unele zone, oamenii inca mai imbraca
portul traditional romanesc si asta e extraordinar de bine. Comunistii,
cu cooperativizarea si industrializarea, ne-au nenorocit folclorul. Dar
tocmai atunci a rasarit arta naiva. Multi pictori naivi imi spun ca s-au
apucat de pictura dupa ce mi-au vazut tablourile. Eu ma bucur cand aud
asta si ii ajut totdeauna pe cei care vin la mine cu sfaturi, pensule si
culori. Pentru ca stiu ca Romania are multe talente care abia asteapta
sa fie descoperite, ca brandusele sub zapada de primavara. (Sursa)