vineri, 23 martie 2012

Legume la gratar

Intr-o cuină bănățeană, unde s-a impamantenit convingerea ca ‘a mai bună din toace vergeţurile-i carnea si din toace păsările a faină-i porcu’, parca legumele astea par cam ratacite. Totusi, mi se par una dintre cele mai savuroase garnituri, alaturi de ceva carnoase, dar in acelasi timp pot constitui, simple, doar stropite cu un sos (dresing) o cina foarte gustoasa si usoara. Afar’ de asta, i-am promis sorei mele ca o sa grataresc niste legume, asa ca iata ce-a iesit:

Ingrediente:

legume dupa plac, eu am folosit: dovlecei, rosii, ceapa, vinete si ardei capia copti
ulei de masline
sare

sos:

1 legatura de patrunjel
1 legatura de busuioc
1 catel de usturoi
4-5 linguri de ulei de masline
zeama de la 1/2 de lamaie (optional)
sare, piper

Preparare:

Se aleg legume proaspete, tinere, sanatoase si tari. Se spala bine. Dovleceii se feliaza si se presara cu sare (la fel si vinetele), pentru a elimina o parte din lichidul continut:

Preparare Legume la gratar 1

Preparare Legume la gratar 2

Dupa aproximativ 10-15 minute, se zvanta dovleceii si vinetele cu hartie de bucatarie, apoi se pensuleaza cu ulei de masline pe partea pe care se vor aseza pe gratar:

Preparare Legume la gratar 3

Se aseaza pe gratarul bine incins:

Preparare Legume la gratar 4

Se pensuleaza din nou cu putin ulei de masline, pe partea vizibila:

Preparare Legume la gratar 5

Dupa 2-3 minute, se intorc pe partea cealalta si se lasa pe gratar inca 2 minute, sau pana cand dintii unei furculite intra cu usurinta in carnea dovleceilor:

Preparare Legume la gratar 6

Pe masura ce se fac, se pastreaza la cald (eu am pus legumele intr-o farfurie asezata deasupra unui vas cu apa fierbinte):

Preparare Legume la gratar 7

Identic am procedat cu vinetele:

Preparare Legume la gratar 8

Rosiile le-am taiat in jumatati si le-am sarat pe partea taiata:

Preparare Legume la gratar 9

Le-am stropit cu ulei de masline extravirgin si le-am asezat pe gratar, mai intai cu fata taiata in jos:

Preparare Legume la gratar 10

Dupa 3-4 minute le-am pensulat cu ulei de masline si pe partea bombata, apoi le-am intors:

Preparare Legume la gratar 11

Cu ceapa, taiata in rondele groase de 1 cm., am procedat asemanator ca si cu rosiile:

Preparare Legume la gratar 12

Ardeii i-am copt inainte de a-i frige pe gratar, si i-am decojit:

Preparare Legume la gratar 13

Am taiat ardeii taiat in jumatati, i-am sarat usor si i-am pensulat cu ulei de masline extravirgin, apoi i-am asezat pe gratarul incins, frigandu-i pe ambele parti doar cat sa se formeze urmele caracteristice de gratar:

Preparare Legume la gratar 14

Pentru sos, pur si simplu am dat la blender toate ingredientele, subtiind cu zeama de lamaie; in cazul in care cineva nu agreaza gustul acru, poate subtia sosul cu apa, pana la atingerea consistentei dorite. La fel, ierburile aromatice se pot combina dupa gustul si placerea fiecaruia: Linktarhon, marar, coriandru (pentru un gust exotic) etc.

Sursa: http://www.retetecalamama.ro/retete-culinare/legume-la-gratar.html