miercuri, 14 noiembrie 2007

Povestea muzicii

O poveste despre muzica, gasita pe un forum, care mi-a placut mult...

Cand si cum ati ascultat pentru prima data muzica? Dar intr-un sens mai serios, pentru ca prima oara am ascultat de la mamele noastre cand ne leganau ca sa adormim. Sau o "poveste" legata de muzica. Ceea ce voi scrie in continuare poate ca e influentat si de muzica de pe CD-ul meu de suflet in acest moment... Asa ca va voi spune povestea mea: Era prin '83 spre '84. Nu prea le aveam cu muzica desi mai ascultam ce aveam prin casa pe casete ca nu aveam magnetofon iar la radio dadeau aia o piesa buna odata la 3 zile. Un vecin (mai tarziu am devenit prieteni) la un pahar de vorba, ma intreaba ce muzica ascult. Zic: ce am prin casa; Abba, Boney-M si altele. Mah, zice el, cea mai buna muzica e la radio dar trebuie sa stii sa o cauti. Hai ca-ti dau eu programul saptamanal. Vi-l zic dupa cum mi-l aduc aminte dupa aproape 20 de ani (cred ca mai tin minte si frecventele care erau pe "scurte" dar nu are sens sa le zic aici) : Miercuri 20.30 > 21.00 BBC >Topul din Marea Britanie Joi 21.30 > 22.00 Vocea Americii > Topul American Vineri 22.00 > 23.00 Radio Kuweit > By request (muzica la cerere) Nu radeti pentru ca aveau cea mai ascultata muzica la ora respectiva in lume si pezenta un localnic in engleza cu accent arabesc, haios rau. Sambata 22.10 > 23.00 Europa Libera > Alternativ o saptamana Topul din Marea Britanie, una Topul American si care incepea cam asa: Buna seara va spune Andrei Voiculescu din studioul 13 de la Radio Europa Libera. In aceasta seara timp de 50 de minute vom fi din nou impreuna pentru a asculta primele 12 piese din topul... Duminica 15.00 > 18.00 Europa Libera > Metronom, care prezenta o muzica mai ciudata si care nu o ascultam tot timpul. Era un fel de Muzica la cerere, dar cu muzica mai "grea" In fiecare noapte de la 1.05 > 3.00 Radio Luxembourg, care avea un prezentator tare de tot, parca David Lee il chema. Noaptea in armata, era o placere sa faci de garda de la 12 la 3 noaptea cand de la 1 la 3 era Radio Luxembourg si David Lee. Am ascultat muzica si la -30 de grade ca a fost o iarna grea... toata chestia era sa nu inghete bateriile. Il tineam la piept. Intamplator langa inima. Poate e o coincidenta, dar asa se deschidea vestonul. Aveam colegi care isi paraseau posturile si veneau la postul meu sa asculte muzica la un Carpati fara filtru si un ceai rece si cu un gust aiurea (uneori il mai indulceam cu bomboane de menta de 2 lei suta de grame, cand mai aduceau la chioscul unitatii). Dar cu muzica parca fumam Kent si beam cafea Lavazza. Nici femei nu ne trebuia, ne ajungea muzica. Va dati seama cum era cand dadeau aia piesa aia cu Status Quo - In the Army Now? Ne venea sa dam cu armele de pamant si sa fugim acasa. Nu era problema de arest, dar pe vremea aia puteam pierde facultatea. Multi dintre ei au facut arest ca nu au fost gasiti in posturi, dar s-a intamplat rar, pentru ca aveam pe cate unul care se sacrifica cu randul si "tinea de 6". Eu nu am "tinut de 6" pentru ca eram proprieterul radioului si cel care stia sa prinda posturile. Saracul radio, cat s-a plimbat pe la comandant pentru ca ma mai prindeau cu el... dar mi-l dadeau inapoi ca aveam un unchi colonel la Bucuresti... Sa revenim: la sfarsitul anului, Europa Libera prezenta Topul 100 din Marea Britanie si din Statele Unite. Apoi, a venit revolutia... si nu am mai ascultat de atunci. De fapt asa am aflat de revolutia de la Timisoara... ascultam muzica pe Europa Libera si interveneau cu "Breaking News"... dormeam din ce in ce mai putin. Radioul era pe Europa Libera non stop, dar nu mai dadeau muzica. Pentru ca mureau oameni. Dar sa revenim la muzica din nou: aveam un Radio Riga 10 rusesc pe lampi mare cat un televizor Diamant si cu un difuzor urias. Mai dadeam drumul la muzica tare cu geamul deschis si veneau tovarasii si tovarasele in spatele blocului (stateam la etajul 3) sa asculte muzica de top din tarile libere. Eram ca un Dj de radio intermediar, ca sa-i zic intr-un fel. Mai schimbam posturile la cerere. Ai mei ma certau ca ascultam posturi interzise pe vremea aceea si puteau avea probleme cu Securitatea, dar mie nu-mi pasa. Mi se parea normal sa pot asculta muzica, chiar daca era ilegal modul cum o faceam. Unii dintre voi, pentru ca nu ati prins acele vremuri, poate nu intelegeti sau poate mai bine zis, nu o sa simtiti ceea ce simteam eu atunci: Desi comunistii si securistii imi ingradeau libertatea, nu-mi puteau lua... muzica... Ma simteam liber. Enjoy si ascultati muzica de calitate, Mtz