marți, 30 octombrie 2007

Andrei Voiculescu

Va mai amintiti de Andrei Voiculescu? Pentru cei mai multi, Andrei Voiculescu reprezenta doar o voce, care prezenta in fiecare seara emisiunile "Top Twenty" de la postul de radio Europa Libera. Nepotul lui Vasile Voiculescu, Andrei Voiculescu, este DJ-ul care, de la microfonul Europei Libere, transmitea saptamanal topurile straine. Reintors dupa 2000 in tara, el incearca sa recupereze mostenirea bunicului, icoane vechi si o biblioteca de 14.000 de volume, inca "arestate", si se lupta cu mentalitatile care bruiaza functionarea legii dreptului de autor.

Pentru cei care azi au intre 30 si 40 de ani, Andrei Voiculescu reprezinta o figura mitica – pana in 1995 prezenta topurile de muzica pop la Europa Libera, o hrana vitala pentru cei crescuti in timpul lui Ceausescu, cand muzica occidentala era adusa de cele mai multe ori pe cai oculte.
Retras intr-o casa dintr-un cartier linistit al Bucurestiului, el gestioneaza acum memoria lui Vasile Voiculescu, fiind mostenitorul drepturilor de autor ale marelui scriitor. Casa este un amestec frapant de vechi si nou, CD-uri, vinyluri si o mobila confortabila stand la un loc cu icoane si tablouri vechi. "Nu sunt mostenite, sunt cumparate de mine. De la familia bunicului meu nu a fost retrocedat nici macar un capat de ata – lucrurile personale, tablouri, biblioteca de 14.000 de volume, nimic". "Cand eu aveam vreo 6 ani, ne-au scos mobila din casa si a trebuit sa ne mutam in casa bunicii din partea mamei, intr-o garsoniera. Pentru ca nu mai incapeam, parintii m-au trimis pentru doi ani la bunicul Vasile Voiculescu. Asa am invatat limba franceza, stand cu el in aceeasi camera. Traia ca un calugar, nu facea focul oricat de frig ar fi fost. De altfel, soba era infundata cu carti. Dormeam pe doua fotolii puse cap in cap si, cand se facea prea frig, ma bagam langa el in pat". La 14 ani, isi descopera pasiunea pentru muzica: "Mi-am vandut bicicleta si «am transformat-o» in discuri. Taica-miu, care din avocat devenise dupa ’48 vanzator la consignatie, ma incuraja in pasiunea asta facandu-mi rost de muzica". In 1966, mama lui Andrei emigreaza in Elvetia, trimitandu-i echipament muzical occidental. Cu el, Andrei Voiculescu incepe sa-si construiasca o cariera subversiva de DJ. "Aveam o rubrica lunara in «Steaua», emisiune la Radio Bucuresti si Radio Vacanta, am participat la constituirea Club A." Cum in nomenclatorul de meserii nu figura profesia de DJ – "Eram in aceeasi categorie de parazit social cu proxenetii si prostituatele" –, incepe sa protesteze impotriva acestui statut incert al profesiei sale; finalmente decide sa emigreze… "Tot timpul aveam frecusuri cu autoritatile: cand puneam muzica in discotecile din Mamaia, deseori ma trezeam cu baietii veseli pe cap, care vroiau sa ne tunda". Se va tunde insa singur in ’73, imediat dupa ce emigreaza in Germania: "Acolo am vazut ca o multime de tineri au parul lung, asa ca m-am tuns fara sa mi-o ceara nimeni… Nu ma mai reliefam ca individualitate, de-asta". Devine realizator de emisiuni muzicale la Europa Libera, luand locul regretatului Cornel Chiriac si avansand pana la pozitia de senior editor. Se pensioneaza in 1996, iar in 2000 se muta in Bucuresti, unde gestioneaza drepturile de autor ale lui Vasile Voiculescu.